Tesla, elektriautod ja Anvar Samosti kolumn

Marti 3 aastat 3 kuud tagasi
Olen algusest peale olnud Autolehe püsilugeja ja alati loen huviga ka kolumne, kus väga erinevad inimesed eri elualadelt avavad tabavalt ja vaimukalt autodega seotud teemasid. Anvar Samosti varasemaid seisukohavõtte olen igati pooldanud (muuhulgas meenub tema üleskutse, et tipp-poliitikud võiksid ametiautodena "noobelmarkide" asemel rohkem Skodat liisida ja kasutada, millele endise Superbi omanikuna olen nõus kahe käega alla kirjutama). Aga seekordse, Tesla ja üldisemalt elektriautode suunas üsna sapise kolumniga tahaks küll pisut vaielda.

Samost toob jälle välja argumendi, justkui elektriauto peaks "sõitma talvel Tallinnast Võrru ja tagasi ilma vahepeal laadimata". Jumala eest, miks?
Kui paljusid inimesi (peale elukutseliste autojuhtide) te teate, kes niimoodi teeksid?

Fakt 1. Statistika näitab, et keskmine sõiduauto Euroopas sõidab päevas maha tublisti vähem kui 50 kilomeetrit.
Fakt 2. Enamus peresid, mis kasutab elektriautot, omab peres veel vähemalt ühte nö. tavamootoriga (bensiin/diisel) autot. Sellega saabki siis ju vajadusel Tallinnast Võrru sõita. Ja tagasi ka, kasvõi ilma vahepeal peatumata, kui tagumik vahepeal täitsa villi ei lähe.

Meil on peres samuti kaks autot - Volvo S80 (D5 diisel, biturbo, 2014) ja Volkswagen e-Up (elekter, 2014) ja elektriauto kiituseks peab ütlema, et olenemata väga erinevast suurusest ja autoklassist annab ta mõnes asjas sisepõlemismootoriga autole silmad ette. Hääletu, sujuv, jõuline. Soojaks läheb muide väga hästi ja kiiresti, mõne minutiga ka talvel. Kütuse- ja hoolduskulud on naeruväärsed. Kõik sõidud linnas ja lähiümbruses saavad rahulikult tehtud. Aastane läbisõit tuleb meil umbes 20'000 km ja selleks piisab tavalisest igaöisest kodulaadimisest. Arvestades, et akutehnoloogia areneb väga kiiresti (mahtuvus kahekordistub iga paari-kolme aastaga), olen ma nõus kellega iganes kihla vedama, et elektriautode päralt on tulevik.

Tesla kohta käivat sisulist kriitikat ma kommenteerida ei oska (isiklik kogemus puudub ja proovisõitu pole viitsinud organiseerida). Aga isegi kui tundub tõenäoline, et äsja alustanud firma ei ole veel pihta saanud kõigile finessidele, mida 80 ja enam aastat luksusautosid tootnud konkurendid on aastakümneid viimistlenud, on minu arust sama kindel et Tesla on elektriautode vallas hetkel suunanäitaja. Kas ma ise just Tesla uut mudelit kolm-neli aastat viitsiksin oodata, aga Tesla aktsiate ostmist võiks, ma usun, küll täiesti kaaluda.
mmm 3 aastat 3 kuud tagasi
Tegelikult on Samostil mõneti õigus siiski. Väga paljud inimesed ei suuda lubada endale kahte autot korraga. Pealegi oleks totter pidada teist masinat ainult pikamaasõiduks. Küsimus ei olegi niipalju selles, kui sageli sa selle Võru otsa ära teed või mõnes muus riigis elades võrreldava sõidu. Auto idee on selles, et sul on vabadus seda teha oma autoga ja omas tempos. Just selleks peab ka elektriauto saavutama vähemalt mingi 500 km pikkuse läbisõiduvõimekuse, et pakkuda oma ostjale sedasama vabadustunnet. Enne ei ole mõtet mingist läbimurdest kireda. Ei teslal ega kellegil teisel.
. 3 aastat 3 kuud tagasi
püüame nüüd siiski aru saada, et tegu on tulevikku suunatud liiklusvahendiga ja meie lapselapsed võib olla näevad vaid piltidelt, et vanaisal oli kodus biturboga bensuröövel ja vanaema poseeris uhkelt pere esimese elektriauto taustal.
ja selleks, et ka tulevikus oleks võimalik vajadusel pikemaid vahemaid läbida, peab elektriauto sinna ka arenema. pole vist erilist mõtet korraldada lende marsile kui vahepeal peab kuskil kosmosenurgas tankurlaev passima. püüdke suunata pilk tulevikku, kui sisepõlemismootor muutub ajalooks, mitte ärge vaadake kitsarinnaliselt oma maja ees seisvat autoparki ning tegelege arutlemisega, et volvoga sõidan võrru, elektrikaga kristiinesse.
Rudolf 3 aastat 3 kuud tagasi
Mu meelest näitas Tesla aktsioon kui kergeusklikud ja lihtsalt mõjutatavad on inimesed, paraku ka märgatav osa autoajakirjandusest. Autoleht õnneks mitte. Samosti kolumn oli õige asi õigel ajal, see Tesla haipimine läks üle igasuguse piiride. Sajad tuhanded inimesed tormasid lihtsalt Elon Muskile intressita laenu andma.
. 3 aastat 3 kuud tagasi
seni, kuni ei tee hüpet akutehnoloogia, ei ole ka elektriautost veel vastast sisepõlemismootorile, sest kui me ka arvame, et linnas on mugavam liikuda elektriga, siis pigem eeldaks linnades ja nende lähiümbruses korralikku ühistransporti ja olgu siis kasvõi nö marsruuttaksodega, mis sõidavad elektriga- ootad suvalisel tänavanurgal ja minuti pärast võtab see su peale. linnaliikluse ülekoormamine eraautodega, olgu need või elektriga, pole ka teab mis väärt tulevikuvisioon, sest see määratu hulk elektrit, millega neid laadida, tuleb siiski kuskil toota, pluss veel lugematu hulk laadimiskohti.
Rudolf 3 aastat 3 kuud tagasi
Kas kasutaja . on üldse lugu lugenud? Tekib kahtlus, sest ta tulistab oma postitustega teemast järjekindlalt mööda.
. 3 aastat 3 kuud tagasi
ei ole konkreetset lugenud, aga kõigil on elektriauto kohta oma arvamus. üldine arusaam on see, et sõiduulatus veel väike. eelnev oli lihtsalt minu isiklik seisukoht ja ei peagi ühtima samosti ega kellegi teise omaga.
Marti 3 aastat 3 kuud tagasi
Kasutaja . postitustega täitsa nõus. Teistele kohati oponeeriksin:
1) mmm: "oleks totter pidada teist autot ainult pikamaasõiduks" - ma usun, et keegi ei teegi seda, pigem on peres mõlemal täiskasvanul oma auto. Siis saab valiku teha lihtsalt nii, et need oleksid erinevat tüüpi. Seda näeb järjest rohkem ka Eestis ning täiesti harilike keskklassi inimeste hulgas. Vihje - ei ole vaja osta hinge kinni paneva liisinguga ühte teab-mis-preemiumautot, pigem kaks tavalist ning kumbki ei ole peres kummalegi enam taksojuht.
2) Rudolf - "Tesla haipimine läks üle igasuguste piiride" jne jne. Elon Musk on kahtlemata väga karismaatiline isiksus, aga ma usun et Tesla teeb ka lihtsalt midagi väga õigesti. Ma olen valmis uskuma, et Tesla areng praegu sarnaneb Apple arenguga 20 aastat tagasi. Apple osas on samuti alati olnud "kõiketeadjaid" (rohkem või vähem pika patsiga), kes ütlevad tema toodete kohta "mõttetu junn" ja muud säärast toredat. Aga sellegipoolest - müüginumbrid näitavad midagi muud, disaini imiteerivad tänaseks kõik lugupeetud konkurendid ja Applest endast on tänaseks saanud maailma suurim koduelektroonika tootja. Ju siis midagi tehti õigel ajal õigesti.
. 3 aastat 3 kuud tagasi
selleks, et inimestele midagi massiliselt müüa, tuleb panna asjale kõrge hind, juurde jahvatada edulugu ning kaugele tulevikku vaatav visioon, sest kes meist ei tahaks olla osake edust ja trendidest. kunagi oli ameerikas trendiks toyota prius- kõik tahtsid olla padurohelised ja sellega hiilata. aeg oli selline. pane mobiiltelefonile hinnaks viis sotti ja kõik ostavad, sest see peab ju ometi hea olema, odavat mittetöötavat saasta saab hiina veebipoodidest. donald trump väljutab suust oma mõtteid ja kõik hõiskavad kaasa. tuletage meelde kim dotcomi lugu, kus ka alguses kõva raha voolas sisse, sest investorid lootsid seal kõvasti duubeldada. loomulikult pole tesla võrreldav dotcomiga, aga ärimaailm elab oma elu- kui vaja, pushitakse midagi üles, börsidel käib hoogne ralli ja aktsiad muudkui toodavad, aga kui ühel hetkel tekib mingil põhjusel seisak, kukuvad kõik. on ennegi kukkunud ja jäävadki kukkuma.
mmm 3 aastat 3 kuud tagasi
ka erinevat tüüpi autosid peres pidades, ei pea hetkel üks neist veel elektrikäru olema. mis on siiani õigustamatult kallis - tahad ökoauot siis osta miski väike sümpaatne bensukas ja ka uuest peast ostes jääb võrreldes elektrikäruga raha kõvasti järele.
Ja kui rääkida vanade autode pidamisest, siis seal pole elektriauto üldse teemaks.
Mu oma autopark on üle 17 aasta vana mõlemad ja enne jõuab tont teab mis autotööstuses toimuda ja palju vett merre voolata kui elektriautosid kasutatult sellise hinnaga saab, mida ma nõus välja käima olen.
Marti 3 aastat 3 kuud tagasi
Ilma toetuseta ostes elektriauto tõesti ära ei tasu. Saastekvoodi rahadega ostes (mis lõppesid paraku juulis 2014) maksis riik ostusummast poole kinni ja siis oli tegu juba väga arvestatava pakkumisega - meie elektriauto hinnaks kujunes 13'500 eurot ja selle hinna sees on isegi klaasist katuseluuk ja automaatne avariiennetussüsteem, rääkimata automaatkäigukastist, kliimaseadmest, navigatsioonist, hands-free'st, püsikiirusehoidjast, istmesoojendustest jne jne. Ma olen suhteliselt kindel, et analoogse hinnaga selliste omadustega autot sel hetkel võtta ei olnud. Muide - kui osta kasutatud elektriautot, siis see toetus tuleb uuele omanikule kaasa, nii et võib öelda et ka kasutatuna on elektriautod tänu omaaegsele toetusele oma tegelikust hinnast poole odavamad.
"Elektrikäruks" elektriautot nimetada ei tasu. Kui meenutada, siis näiteks 2014 Autolehe autotestides sai elektriauto terve aasta kõige kõrgema skoori (+6 palli vahemikus -10...+10) ja sealt testidest käib läbi väga kalleid ja luksuslikke kui ka väga lihtsaid autosid. Soojalt soovitan võtta kasvõi Elmo rendist mõneks tunniks Nissan Leaf ja ise asi järgi proovida - vaikne sõit ja elektrimootori jõuline tõmme on asjad, mida tasub kogeda.
mmm 3 aastat 3 kuud tagasi
ma nimetan kõiki autosid kärudeks. Põhimõtteliselt mulle täitsa meeldib auton Nissan Leaf. Kui see läbisõit oleks suurem oleks tegmist täitsa kena ja toimiva autoga - vähemalt taksos kliendina on mõnus old. Samas see Mitsubishi põrnikas on lihtsalt liiga tilluke minu maitse jaoks. Ma ei kujutaks ennast sellisega seiklemas ette - isegi kui igal pool hakkama saaks - sõidumõnu see ikka ei paku ju.
Muidu vaikne sõit on lisaks läbisõidule mul väike probleem elektriautodega. Noh kindlasti ühest küljest on mõnus vaikuses reisida aga teisalt tahaks vahel mootoril möirata lasta. Isegi mu vana volvo reas viiene on mõnusa ja tummise häälega - rääkimata siis juba mõnest korralikust v8st :)
iu 3 aastat 3 kuud tagasi
Kaldun pigem nõustuma nendega, kes arvavad, et Tesla autotootmine on promo akupankade ärile, millega Musk plaanib energiaturu pea peale pöörata.
. 3 aastat 3 kuud tagasi
mida see musk siis lõppkokkuvõttes tegi- leiutas.... elektriauto?
tegi lihtsalt ilusama disaini, toppis kere sisse hulga nutikust ja mugavust, et inimene lexuse või bentley roolist tulnuna ennast väga arhailiselt ei tunneks ja kogu lugu. oligi "esimene" elektriline sportauto valmis.

Lisa postitus


© auto24 AS. Ajakirja Autoleht kodulehel www.autoleht.ee avaldatud tekstide ja fotode kopeerimine ja kasutamine ükskõik millisel viisil on keelatud ilma väljaandja kirjaliku loata. Kõik õigused kaitstud.