Lisakaugtuled

Tanel 3 aastat 7 kuud tagasi
Tänases Autolehes võrdlete tavalisi tulesid, kuid kuna pime aeg on juba kestnud ja kasutatud autodel suuremas osas on kehvad esituled, k.a. enda autol, siis tekkis küsimus, et milliseid lisakaugtulesid panna külge ja mismoodi need panema peaks ning mis nõuded seaduse poole pealt kehtivad. Lisaks, kas halogeeni ja xenoni hinnavahe õigustab ennast (üle 6x hinnavahe) või hoopis LED lisatuled panna. Mingi sellise teema võiksite lähiajal läbi arutada küll ja trükki lasta.
Nõus 3 aastat 7 kuud tagasi
Teema oleks tõesti huvitav. Minumeelest on autoleht kunagi varem ka sellel teemal kirjutanud, et milliseid tulesid ja kuhu tohib külge kruvida.
Kuzmits 3 aastat 7 kuud tagasi
Lisakaugtuledega on asjad kahtemoodi. Kui sa elad linnas ja liikled küll palju maanteedel ja need on ikkagi põhimaanteed, siis seal ei saa kehva nähtavusega isegi tavalisi kaugtulesid kasutada, sest liiklusintensiivsus on selline, et heal juhul saad mõnekümneks sekundiks kaugtuled sisse lülitada. Sellisel juhul ei vaevu üldse plõksutamagi, sest see on pigem silmadele häiriv. Mina näiteks sooviksin oma autole pigem paremaid lähitulesid, sest see on minumeelest olulisem kui head kaugtuled, kuna neid saaks niivähe kasutada. Olgem ausad, enamus pimedast ajast saad sa just kasutada ainult lähitulesid, sest vastutulijate pärast ei saa kaugtulesid lülitadagi. Ja kui saabki kaugtulesid kasutada, siis mul küll sellist autot pole veel olnud mille kaugtuledega hätta oleks jäänud. Siis peavad ikka tõesti viletsad tuled olema. Alustada tuleks minu arvates hoopis tule klaaside poleerimisest/rohkem valgust andvate pirnide kasutamisest/tulede reguleerimistest. Muidugi on ka teisi erandeid. Kui elad maakohas, kus tuleb läbida hõreda liiklusega pikki metsavaheteid kus enamus osa ajast saadki kaugtuledega sõita, siis võibolla tasuks tõesti lisatulesi kaaluda. Panin ühel autoreisil läbi rootsi Norrasse tähele näiteks et asustamata piirkondadest kaugemal (seal on tõesti sellised teed kus saad metsavahel kimada mitukümmend km järjest kui esimene asustatud punkt tuleb) oli 90 % kohalikest automargist ja vanusest olenemata lisakaugtuled. Mis auto hr Tanelil muidu on millel kehvad tuled?
Tanel 3 aastat 7 kuud tagasi
Esimese generatsiooni Forester. Pirnid vahetatud Nightbreaker unlimited'i vastu ja tuled kõik korralikult selgeks poleeritud ning muud tulesid parendavad tööd tehtud (v.a. tulede enda vahetus uute vastu). Lihtsalt ilmselt vanus ja muud asjad on oma töö teinud ja praeguse ilmaga on suhteliselt kehvad need. Enamus sõitu maanteel pimedas, kus liiklusvoog ka teab, mis tihe ei ole. Mida valgemaks suudad teha enda eest oleva ala seda väiksem on tõenäosus erinevatele takistustele ootamatult otsa sõita ka mõistliku sõidukiirusega.
j.pp 3 aastat 7 kuud tagasi
Tanel, kas sa oled ka mõõtnud lambi klemmidele jõudva pinge suurust? Vahel aitab peente juhtmete ja nirude releede asendamisest asjalikumatega, et pingelangust vähendada - see võib olla koonerdava japsi tehtud autol olla märkimisväärne, mistõttu lamp ei hõõgugi ettenähtud heledusega. Kunagi Mazda 626 sai see kadalipp läbi tehtud ja abi oli märgatav. Edu!
SB 3 aastat 6 kuud tagasi
Lisakaugtuledest.
1. xenoni ja halogeni vahe on üüüüüüüratu. Mul eelmisel masinal oli 3x hella 3003 ees, suht ok, aga hella odavamad lambid on ülimalt alla käinud. Ühele uuele autole sai pandud nüüd hella luminator chromium - suht ok, kuna uue Sportage kaugtuled ,eee, ütleme, et tal polegi kaugtulesid. nüüd vähemalt lisatuledega laialt tee valgustatud. Teisele uuele said ette rootslaste lightforce xenonid, 1,2km valget teed ees, aga Eestis nendega sõita ei saa, kui siis ainult kuskil varahommikul, kuna liiklus on meil suht tihe.
Lisaks on skandinaavias muutunud suht popiks led ribad, kaugtuledena, valgustavad paremini kui halogen lisatuled, aga viletsamini kui xenon, led nn ümmarguste tuledega kogemus puudub. samas selle led tulega võib tulla probleeme politseiga, kuna meie seaduses on sees, et lisada või 2 või 4 tuld, ehk siis paarisarvu, led on aga üks 54cm pikk plokk. Ja teades riigi rahanälga, siis on suur lootus selle eest ka trahv ja kordusülevaatus saada.
teine variant on lisada neid ledplokke 2 tk, võib küll tekkida teine probleem- ref 100 läheb lõhki.

Lisaks veel olemasolevate tulede parandamiseks, kui juba lihvitud, pandud parem pirn, siis võib lisaks veel panna vahele relee. Nii sai kunagi aastaid tagasi tehtud enda masinal, kui sai sõidetud veel vanemate autodega, ehk siis hetkel pirnile tulevat juhet kasuta relee lülitusvooluks ja too uus toide akult. Vanemal masinal on valgustugevuse vahe lisareleega kohe väga suur.
Kuna sõidan ise sõiduautoga palju Skandinaaviat, siis see tuledega olen katsetanud mitmete aastate jooksul. Pirnide vahetus, nii xenon kui ka halogen- hiina xenonid võib kohe prügikasti visata, kuna 12eur eest ei saa asju, mis valgustaks teed, samuti pole mõtet halogeni osta bauhofist. Lasknud tulesid poleerida ja lakkida, pannud lisareleid vahele, lõpuks ikka kõigile autodele pannud lisatuled.
Ja kahjuks aasta aastalt lähevad nn tehasetuled aina kehvemaks, lähituled muutuvad paremaks, igasugu eri programmide alusel valgust suunavad (afl) jne, aga kaugtuled on juba pmst kasutud uutel autodel. Endal kogemus 6 eri uue autoga, ja aind ühel on tõesti head tuled, insignia afl.
Kui aga vaadata liiklusintensiivsuse kasvu, siis pole tõesti varsti kaugtulesid enam vaja... Aind häid lähitulesid
Am 3 aastat 6 kuud tagasi
SB - Sul hea pikaajaline kogemus, pane siia äkki paar vinki kuidas ja mis? Et odavama otsa Hellad saast - kuhu piiri tõmbaksid (€)? Need rootsi tuled - kas neid meil ka saada on või tõid Sveamaalt?
Sama nende Led-plokkide kohta - autode küljes näinud olen aga kust neid saab? Mingi inglise saidi ainult leidsin aga nendega on ju see parem-vasak teema ka, ei tea kas sobib siia (NB! Eu sert on neil niikuinii, polaarsus on tähtis, pange seda ostes tähele).
Isiklik kogemus - no kunagi panin ette Ring-lisakaugtuled ja tee oli valge. Sõitsin nendega mitu talve. Siis tulid uued autod, polnud nagu vaja lisatuld, eks sõitmist jäi ka vähemaks. Nüüd mõned aastad tagasi ostsin jälle vana auto külge Ringid, kohe võtsin maha ka ja läksid riiulisse, hiljem paati kus paari kuuga ära mädanesid ja utiili läksid. Arvatavasti oleks teesool teinud nendega sama mis meresool tegi. Panin asemele mingid ...eee.... ei mäleta (Fixusest ostsin) aga asjalikumad tuled, need siis need FF-variandid, no ei ole hea valgusvihk. Valgust on palju aga vihk vale, ei saa paika reguleerida, kas on ninaesine nii valge et ei näe üle kaugusse või siis puuladvad valged, ei ole head asendit. Võibolla need valged ladvad teisi ei häiri aga mulle käib närvidele, mul ka palju põhjas sõitmist ja seal ikka segab, valgus võiks ikka rohkem tee peal olla. No ja lumesajust ei tasu rääkidagi... Möödunud sügisel semu tõi mingid ledid, et proovi (ovaalsed 2 eraldi laternat, kas 9 või 12 elementi oli lambis, ei mäleta täpselt). Koduõues proovides oli ohhoo-efekt küll, kruttisin külge ja metsavahele - pole hullu, siis maanteele - no poolfabrikaat. Kruti ja säti, kasu ei midagi, elemendid panevad ikka enamus isesuunda. Jäi ära, hiljem kuulsin et oli pannud mingile ekskavaatorile noole külge, pidi vägev olema. No eks tule nüüd mingid Hellad osta,
auto on vana pereauto mida nüüd tööautona kasutan, vean käru ja töökola ja enamasti linnas aga vahel, kui suvilas-kalal jne ilma pereta käin siis võtan ikka vana auto ja siis on valgust vaja sest sõidud pikad. Kõigi teiste kogemus ka teretulnud!
SB 3 aastat 6 kuud tagasi
Tulede valik sõltub suuresti autost, millele need panna. Nt kui sul on vana Ghrysler Caravan, siis ka hella1000 on juba hea valge.
Viimasel ajal olen Rally seeria kõrvale jätnud. Kunagi oli jah R1000 hull "kõva" sõna. Endal olid veel paar aastat tagasi kasutuses Rally 3000 ja 3003, suht odav käkerdis ütleks, juba pirni vahetusteks paigadatud kruvid oli 3kuuga nii roostes, et lootusetu avada, lisaks see plastrõngas, mis oli kruvikatteks peal, hakkas varsti loksuma peal ja pidin väikse silikoni täpi alla panema, et ära ei kukuks.
Sama ka FF/Comet seeria Helladega, see valgusvihk on kuidagi lahja, ainult 200FF xenon on neist ok, ja see ka vist kõige levinum skandinaavias. Aga juba Luminator seeriast alates suht ok.
LED ribadest kokkupuude Ridgid omadega, see riba on jagatud nii, et mõlemas ääres u 10cm teeb hajutavat valgust ja keskmine osa siis nn punkt, mis suunatud kaugustesse. Suht hea valge valgus ja ka uduga, aga xenon lisatulede tasemele ei küündi, just 54cm väikeautode oma., neid ka 80cm ja vist ka pikemaid veel, aga siis ei peida neid enam ära. Olen näinud küll uuel Passatil pikka, u 80cm riba pampris oleva võre taga. See võis suht valge olla :)
Ma endale tellisin Rootsist, seal ja Norras on müüjaid suht palju, kes müüvad ja hea meelega ka saadavad, aga... Alati peab vaatama, et saad E-tähisega, kuna P-Rootsi on 2-3 lisatulega masinaid täis ja kedagi ei huvita, kas sul on ise 35/50/70/100w xenonid lampi pandud, või on antud tuli tehasest väljunud xenoniga, siis siin kätte saades ja avastades, et ups! polegi 35w ja 20ref, vaid hoopis nt 70w xenonpirn ja juba üks lamp ületab eestis lubatu.
Lisaks kogemus nbb xenonitega- super tuled, aga pole just odavad (E-tähisega). Bosch xenonid olid ka ühel töökaaslasel ees- parem kui auto enda tuli, aga ei midagi erilist, meenutas kuidagi ilgelt töötuld, st hästi lai valgusvihk, aga pikkusest jäi puudu.
Valikut on. Millele aga veel peab tähelepanu pöörama, kui sul masinal on tõeliselt viletsad lähituled (kollakas halogeen), siis unusta xenon või led ära, sest kui sul kaugtulega on ilus valge nn loomulik valgus ees ja nüüd kui kustutad kaugtuled, siis tunne sama nagu kustutaks kõik tuled. Xenoni ja led valgus on silmale kõige loomulikum vaadata, sama, mis päevavalgus. Aga halogen tahab nn harjumist silmale (pole ise teadlane, aga miskis ajakirjas seletati halogeni ja xenon erinevust silmale ja seda ka kuidas erinev valgus silma väsitab), seepärast kaug-xen/lähi halo = ääretult si** lahendus. Pigem Luminator mingite heade pirnidega ja sul tee valge.

PS! see kirjapandu on aind enda kogemus. Rõhutan veelkord, kui ka auto enda tuled on si*ad, siis ka hella odavama otsa tuled on juba suureks abiks.
Muti Onu 2 aastat 7 kuud tagasi
igaks juhuks panen poppide LED-kaugtulede kohta ka Maanteeameti arvamuse üles: www.mnt.ee/sites/default/files/content-editors/Failid/Ylevaatajad/Juhendmaterjalid/kood_203_-_led_kaugtulelaternad.pdf
Isik 2 aastat 7 kuud tagasi
Aga sõidetakse ja saan aru ka miks - väga mõistliku raha eest väga hea (ja viisakas!) lahendus tavaautole.

Ei tea kui väga see led bar politseid häirib? On kuulda, et paigaldatakse ja sõidetakse aga pole veel kuulnud, et kellegil mingeid jamasid olnud oleks..
. 2 aastat 7 kuud tagasi
teemaks on ülevaatus, mitte politsei, riik peedistab inimesi ülevaatuste abil. on ju ilgelt jama kui sa järsku pimedas hästi nägema hakkad ja vastutulija näeb ainult ühte led bari ja seegi kustutatakse juba mitmesaja meetri kauguselt ära :(
Kaido 2 aastat 6 kuud tagasi
Pime aeg kestab,arutaks edasi lisatuledest.Paigaldasin passat B3-le HELLA COMET FF500 kaugtulede komplekti.Autol korralikud HELLA originaaltuled,releed vahele pandud ja head pirnid sees.Aga ikkagi parandavad need lisatuled kõvasti olukorda.Selle raha eest hea valik,soovitan.Süües kasvab teadagi isu ja küsiks mõned küsimused. Kuidas oleks antud FF500, võrreldes RALLYE 1000FF JA 3003 COMPACT-ga.Samuti võiks võrrelda LUMINATOR COMP.METAL ja COMET FF200-ga.Arusaadavalt on LUMINATORparema konstruktsiooniga ja vastupidavam aga kui võrdleks antud laternate valguse kvaliteeti. Kas keegi oskab öelda odavamate analoogide(näit.RING)kohta võrdluses HELLAGA? Omast kogemusest võin öelda,et 18cm SIRIUS ei kannata küll mingit võrdlust COMET FF500-ga. Kuidas muudab olukorda 55W pirni asendamine 100W-ga? Kõigile häid,saabuvaid VALGEID jõule!!!
Am 2 aastat 6 kuud tagasi
Ma ei taha nüüd küüniline olla aga oma kogemusele ja sõna otseses mõttes RAISATUD rahale vihjates soovitan vaadata tulede juures siiski tootjat (kaubamärki) ja hinda. Tundmatu ja odav latern lihtsalt ei tööta ja polegi midagi teha. Enam ma Siriusi ja Ringe (oli minevikus täitsa OK latern, enam mitte) ei osta, ka tuleb tunnistada et Hella odavam ots laternavalikust on tõesti kehvaks jäänud nagu ülalpool mainiti. Samas Bosch on minumeelest oma hinda väärt, soodsamas otsas ka.
Vahepeal (eelmisest kommist siin teemas aasta möödas) siis niipalju muutunud et vana auto sai Hella 37,5 referentsiga tuled (nime ei mäleta, kui pakend alles on siis tööjuures, kodus ei ole ja laterna peal kirja ka pole - igatahes u 100€ tk maksid), halogeenid, teevad töö hästi ära. 37,5 on siis reeglina ka kaugele näitamiseks disainitud ja seda need tuled igatahes on ka. Mul veel see boonus et originaalid ongi 12,5 ref ja need võimsad lisad täitsa legaalsed, nüüdseks ka ülevaatuse läbinud. Ksenoonide tasemele ei küüni aga ega oodanudki ja tõepoolest, kaug-ja lähituli peavad olema võimekuselt mitte nagu öö ja päev vaid pigem nagu õhtu ja öö. Nii et Hella sai oma kiidulaulu kätte aga lisan veelkord - need tuled ei maksnud 75€ paar, olid kallimad.
Muud sõidukid - sikkel sai sügisel ühed Saksa tootja lisatuled mis siis moto- spetsiaal ja pole midagi kurta, töötavad. Hinnaklass oli kanti poolteistsada kmpl, seega mitte just üle mõistuse kallis. teevad seda mida ootasin - täidavad ära "augu" lähi-ja kaugtule vahel, kaugtuledest kaugemale ei näita ja lähituledest laiemalt ka mitte. Aga kui kaugtulede ja lisadega sõita pole midagi kurta, on nii kaugust kui valget teeserva, kui koos lähidega on ka kõik ok ja vastutulijad ei vilguta ka. Eks sai juhtumisi hästi paika reguleeritud. Need siis ka halogeenid, sellised piklikud "torud" luubilaadse klaasiga. Või siis ongi luup, välja nii paistab. Nime jälle ei tea, pakend jäi sinna kust ostsin, lasin seal ka paigaldada. Ka ülevaatusel nüüdseks käinud, E-d ja õiged paigaldused seega olemas. Enne sai veel natuke rahakotti luhvtitatud mingite ledidega aga need polnud asjad, no polnud õnneks ka suur häving, kanti 50€ paar. Tähiseid-värke ei olnud, kahju on ajast mis nende külgepookimine ja mahavõtmine võttis. Aga koha nad said, on paadis ja seal on nad head, no eks nad mingid töötuled oma olemuselt olidki mida siis liikluseks sobilike pähe müüdi.
Aga nüüd sai jutt otsa, Jõuluvana ukse taga. Häid pühi ja toredat aastavahetust kõigile!

Lisa postitus


© auto24 AS. Ajakirja Autoleht kodulehel www.autoleht.ee avaldatud tekstide ja fotode kopeerimine ja kasutamine ükskõik millisel viisil on keelatud ilma väljaandja kirjaliku loata. Kõik õigused kaitstud.